Polecamy

12 Europejska Noc Muzeów Szczecin (20.05.2017)

    12. EUROPEJSKA NOC MUZEÓW – program
    źródło: www.muzeum.szczecin.pl

    Muzeum Narodowe w Szczecinie
    ul. Wały Chrobrego 3

    18.00–0.00

    Hol I piętra
    Piramida żelazek 

    Piramida żelazek to specjalnie zbudowana na Noc Muzeów konstrukcja pokazująca różne rodzaje i typy dobrze znanego przedmiotu używanego w niemal każdym gospodarstwie domowym.
    Zobaczyć będzie można żelazka: płytowe, na duszę, na węgiel, z kominkiem i elektryczne, a nawet na gaz. Prasowały wszystko od cienkich koronek po grube pelisy od drugiej połowy XVIII w. aż do przełomu lat 70. i 80. XX w. W zależności od przeznaczenia mają różną wielkość i ciężar, są proste, zdobione, a nawet ornamentowane. Charakterystyczny i niezmienny jest kształt żelazka przypominający stopę trójkątnie zakończoną czubem z przodu i prostą krawędzią z tyłu urządzenia. Pokazane będą także podstawki pod żelazka, których we współczesnym sprzęcie w zasadzie już się nie używa, za to te zachowane stanowią doskonały przykład dawnych pięknie zdobionych przedmiotów codziennych o małym znaczeniu.
    Żelazka i podstawki pierwszy raz tak licznie prezentowane zwiedzającym, stanowią duży fragment kolekcji Działu Etnografii Pomorza MNS.

    Tzw. sala przedświetlikowa na parterze gmachu
    Maksymilian Ławrynowicz, „Projekt: Kobiety. Władza”

    Władza jest kobietą. Kobiety zawsze wpływały na losy świata. Często to właśnie one decydowały o losach całych narodów, wyznaczały granice państw, były paniami życia i śmierci swoich poddanych. Czym jest jednak władza i dlaczego Paniom tak w niej do twarzy? Władza potrzebuje ambicji, inteligencji, urody i nieprzejednanego przekonania, że wbrew uprzedzeniom należy wykorzystać sprzyjające okoliczności i osiągnąć sukces. Takie właśnie są Kobiety Władzy. Kobieta korzysta z okazji. Zdobywa ją podstępem i daje mężczyznom złudzenie, że to oni decydują – jednocześnie wykorzystując jakąś ich słabość: rozłąkę z małżonką, demencję, żałobę czy po prostu namiętność bądź naiwne zadurzenie.
    Wystawę można oglądać do 18 czerwca 2017.

    Pokaz filmów na wystawie „W afrykańskiej wiosce”

    W przestrzeni wystawy „W afrykańskiej wiosce” przygotowana zostanie projekcja filmów ilustrujących prezentowane wystawy afrykańskie. Na nagraniach ukazane zostało życie codzienne mieszkańców wioski Kena (Bamana, Mali). Możemy przyjrzeć się z bliska pracy tkacza, kobiecie wykonującej bogolan, garncarkom, obserwować spożywanie i przygotowanie posiłków, zabawy dzieci oraz tworzenie fryzur. Poza życiem codziennym filmy pokazują również spektakularny taniec dogońskich masek z Mali, inicjację chłopców z ludu Bamileke z Kamerunu oraz zespół muzyczny z pałacu sułtańskiego w Foumban w Kamerunie. Udostępnione filmy zostały nagrane podczas badań terenowych przez pracowników Muzeum Narodowego w Szczecinie. Aby w pełni zapoznać się z przygotowanymi nagraniami należy poświęcić 30 minut.

    Hol I piętra, skrzydło północne 
    Nie(ch) żyją Mistrzowie! – Stanisław Noakowski

    Bohaterem kolejnej edycji projektu „Nie(ch) żyją Mistrzowie!” jest Stanisław Noakowski. Okazją do wspomnienia wybitnego architekta, malarza, pedagoga, historyka sztuki oraz pisarza jest 150. rocznica urodzin. Artysta urodził się 26 marca 1867 roku w Nieszawie.
    Noakowski tworzył kolorowe rysunki na temat architektury europejskiej wszystkich epok i stylów, a także projekty nowoczesne. W jego twórczości widoczny jest wpływ secesji. Zaznaczył się on w projektach dworków wiejskich i mauzoleów parkowych, a także w ornamentyce exlibrisów. Malował tuszem, sepią lub akwarelą. Wykonał tysiące rysunków i cykli rysunkowych, w których widać jego niezwykłą wrażliwość na piękno w architekturze.

    W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajdują się trzy prace Noakowskiego:
    – „Dom z podcieniami” (1917),
    – „Ołtarz barokowy” (1919),
    – „Fragment wnętrza” (1918).

    Sala konferencyjna
    Matematyka w obiektywie

    „Liczby rządzą światem” – takie słowa przypisuje się Pitagorasowi. Żeby przekonać się o tym, ile w tym zdaniu jest prawdy, zapraszamy na wystawę zdjęć wyróżnionych w konkursie fotograficznym „Matematyka w obiektywie”.
    Wystawa, poprzez oryginalne metafory graficzne i językowe, odsłania myśli autorów, zachęca do refleksji, zaprasza na spacer drogą matematycznych pojęć i prawidłowości. Organizatorem konkursu i wystawy jest Zakład Dydaktyki Matematyki i Instytut Matematyki Uniwersytetu Szczecińskiego.
    Projekt naukowo-dydaktyczny MATHEMATICS IN FOCUS – realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Edukacji Narodowej, Rzecznika Praw Dziecka, Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, Prezydenta Miasta Szczecin, Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego, Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty oraz Prezesa Fundacji Czartoryskich.

    18.00–21.00
    Sala konferencyjna 
    „Math & Art od sztuki do matematyki – warsztaty wyobraźni”

    W Noc Muzeów, 20 maja 2017 roku, zapraszamy dzieci i dorosłych do zabawy zatytułowanej „Math & Art od sztuki do matematyki – warsztaty wyobraźni”. Wyobraźnia odgrywa szczególną rolę w życiu każdego człowieka, dlatego należy ją rozwijać i wzbogacać możliwie najwcześniej. W ramach warsztatów spróbujemy zbudować kostkę z papieru, dowiemy się także, co to jest fraktal i jak go wykonać w 3D? Kostka Hugona Steinhausa, polskiego matematyka, to też trudna łamigłówka. Z pewnością niejednokrotnie graliście w popularną grę „kółko i krzyżyk”, zapraszamy do zmierzenia się w grze 3D. Pizza, tort – jak je podzielić? Ćwiczenia przez nas proponowane, poprzez formowanie, konstruowanie, stworzą okazję do nauki trójwymiarowego patrzenia. Warsztaty odbędą się w Muzeum Narodowym w Szczecinie, przy ul. Wały Chrobrego 3, w sali konferencyjnej, w godz. 18.00–21.00. Organizatorami warsztatów są pracownicy Zakładu Dydaktyki Matematyki, Instytut Matematyki Uniwersytetu Szczecińskiego i Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie.

    Muzeum Tradycji Regionalnych MNS
    ul. Staromłyńska 27

    18.00–0.00

    Gabinet Nowości

    Pierwsza publiczna prezentacja nowych nabytków Muzeum Narodowego w Szczecinie:
    – Louis Douzette (1834–1924), „Port w Hamburgu w świetle księżyca” (szkic), 1894, zakup ze środków dotacji podmiotowej Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego,
    – Stanisław Witkiewicz, „Dyliżans nad morzem. Droga z Libawy do Połągi” (po 1884), zakup ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
    – Franciszek Starowieyski, „Chaos przed zagładą w obecności jaja wieczności”, dar prof. Piotra Chomczyńskiego dla Muzeum Narodowego w Szczecinie.

    Podczas 12. Europejskiej Nocy Muzeów po raz pierwszy będzie można zobaczyć nowy obiekt w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie – wielkoformatowy obraz Franciszka Starowieyskiego zatytułowany „Chaos przed zagładą w obecności jaja wieczności”. Dzieło będące 22. edycją słynnego Teatru Rysowania Starowieyskiego, za namową związanego z PUM prof. Andrzeja Ciechanowicza, podarował Muzeum wybitny  prof. Piotr Chomczyński.

    Franciszek Andrzej Bobola Biberstein-Starowieyski był bardzo barwną postacią, rozpoznawalnym artystą, tworzącym w licznych mediach. Zajmował się malarstwem, plakatem, grafiką użytkową, scenografią teatralną i telewizyjną. Wybitny rysownik, znawca anatomii i kaligrafii, a także dawnej broni i zegarów, kolekcjoner antyków oraz uwielbiany przez media gawędziarz. Był również aktorem, występował w filmach Andrzeja Wajdy („Danton”) i Krzysztofa Zanussiego.
    Starowieyski stworzył unikatowy Teatr Rysowania, który zaistniał po raz pierwszy w 1980 r. podczas pleneru w Świdwinie. Każdy spektakl publicznego rysowania trwał kilka dni i rozgrywał się według określonych zasad. Artysta ustawiał zawsze trzy blejtramy (3 x 6 m) na planie kwadratu. Teatr zaczynał się od narysowania wielkiego koła bez cyrkla, obiema rękami. Następnym etapem było poddanie się pełnej improwizacji. Z pierwotnego kręgu wynurzały się kształty kobiece, zwierzęce i abstrakcyjne. Artysta, popatrując na rozebraną modelkę – stały element twórczości i popijając wino, snuł opowieści o tym, co go zainspirowało oraz co przeobrażało się w malarsko-rysunkowe kompozycje. Podczas tych otwartych dla publiczności seansów imponował nie tylko talentem, perfekcyjną ręką, doskonale opanowanym warsztatem, ale też wiedzą, erudycją i ogromną fantazją.

    „GENEALOGIA 2017” 
    W przestrzeni wystawy „Złoty wiek Pomorza…”

    Wystawa prac studentów pracowni Komunikacji Wizualnej na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie.
    Koncepcja wystawy i prowadzenie projektu: dr hab. Waldemar Wojciechowski, prof. nadzw.
    Kuratorzy wystawy: Waldemar Wojciechowski, Monika Frankowska-Makała
    Czas trwania: 20 maja – 18 czerwca 2017
    Miejsce: przestrzeń wystawy „Złoty wiek Pomorza. Sztuka na dworze książąt pomorskich w XVI i XVII wieku”

    Już po raz czwarty podczas Nocy Muzeów w przestrzeni ekspozycji „Złoty wiek Pomorza” zaprezentowana została wystawa prac studentów Pracowni Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuki w Szczecinie. Cykl wystaw o wspólnym tytule „Genealogia” odwołuje się do dzieł związanych z dawnymi władcami Pomorza Zachodniego. Studenci w swych pracach próbują odpowiedzieć na pytania: co znaczą dla nas – współczesnych mieszkańców Szczecina – pamiątki po Gryfitach? Jaką inspiracją dla młodego, multimedialnego artysty mogą być pokazane na wystawie eksponaty? Projekt „Genealogia” to odważna, lecz nie pozbawiona dystansu i poczucia humoru, ingerencja współczesnej sztuki w bezcenne świadectwa historii. W związku z rocznicą reformacji inspiracją dla studentów będą w tym roku prezentowane na wystawie „Złoty wiek Pomorza” dzieła sztuki o tematyce luterańskiej, m.in. kopia słynnego gobelinu Croya.

    18.00, Dziedziniec MNS–MTR

    Koncert uczestników kursu interpretacji muzyki wokalnej odbywającego się w ramach Zachodniopomorskiego Forum Muzycznego.

    Zachodniopomorskie Forum Artystyczne (17.05–21.06.2017) to nowa inicjatywa kulturalna dla Szczecina, w ramach której będą odbywały się kursy, wykłady i koncerty skierowane zarówno do młodzieży, jak i wytrawnych melomanów ze Szczecina i regionu oraz Niemiec. Ważną część dydaktyczną będą prowadzić znakomici soliści prowadzący kursy mistrzowskie dla młodzieży: prof. Markus Koehler (Niemcy), dr Anna Gadt (Katowice), prof. Jacek Niedziela-Meira (Wrocław), mgr Mirosław Kosiński (Szczecin), mgr Tomasz Licak (Szczecin). Wykładowcy będą dzielić się swoją pasją i doświadczeniem z kursantami oraz słuchaczami wykładów i koncertów.

    Główny organizator wydarzenia to Zespół Szkół Muzycznych w Szczecinie, a pomysłodawczynią i kierownikiem artystycznym jest dr Małgorzata Wieland.

    20.00–23.00, Dziedziniec MNS–MTR

    Dział Numizmatyki MNS ustawi na dziedzińcu Muzeum Tradycji Regionalnych stanowiska do bicia pamiątkowych żetonów oraz wydawania dyplomów dokumentujących „aktywny udział” w Nocy Muzeów. Na dyplomach będzie można osobiście odcisnąć pamiątkową pieczęć w gorącym laku. Do czynności tych będą dopuszczane osoby pełnoletnie a wszystko to odbywać się będzie pod nadzorem i przy pomocy pracowników Działu Numizmatyki. Dla dzieci przewidywana jest bardziej zabawowa opcja, polegająca na pochwaleniu się wiedzą na temat bicia monet czy przystawiania pieczęci i na tej podstawie będą mogły również otrzymać gotowy dyplom. Nasze działania będą przebiegać pod hasłem „Tak to robiono dawniej. Wybij pamiątkowy żeton, opieczętuj dokument”.

    Muzeum Sztuki Współczesnej MNS
    ul. Staromłyńska 1

    18.00–0.00

    Premierowy pokaz filmowej dokumentacji performance’ów zaprezentowanych w MNS w ramach konferencji „Sztuka akcji – moment i upływ czasu” w lutym 2017 roku.

    Sześć dynamicznych, autorskich wystąpień w przestrzeni Muzeum Sztuki Współczesnej towarzyszących monograficznej wystawie Antoniego Karwowskiego „Sekretna czerń mleka”, zrealizowanych przez znanych polskich i niemieckich artystów – Artiego Grabowskiego, Ralfa Filgesa, Borisa Nieslonego, Artura Tajbera, Stephana Usa i Antoniego Karwowskiego.
    Dokumentacja wykonana przez Artura Tajbera i Barbarę Maroń – czołowych polskich artystów i kuratorów od lat promujących ten efemeryczny, anarchiczny i pomimo pięćdziesięcioletniej historii, dość słabo znany gatunek sztuki współczesnej – pozwala uchwycić najważniejsze cechy performance’u – jego zdarzeniowość, nieprzewidywalność i szczególną atmosferę relacji pomiędzy artystami i publicznością.

    Muzeum Historii Szczecina MNS
    ul. Księcia Mściwoja II 8

    16.30–0.00

    W czasie 12. Europejskiej Nocy Muzeów część ekspozycji stałej w Ratuszu Staromiejskim przekazana będzie szczecińskim amatorom fotografii – laureatom konkursu fotograficznego, którzy poprzez swoje fotograficzne obrazy opowiedzą, jak widzą nasze miasto oraz zapisaną w jego przestrzeni historię.

    O godzinie 16.30 rozstrzygnięty zostanie konkurs fotograficzny „Szczecin pełen historii. Miejskie enklawy”. Wraz z ogłoszeniem listy zwycięzców, zaprezentowane będą również ich prace, dzięki czemu goście zwiedzający nasz gmach w tę szczególną noc będą mogli rozpocząć swoją własną dyskusję o historii Szczecina, zarówno w ramach wystawy „Miejskie enklawy”, jak i wystaw stałych („Najstarsze karty z dziejów Szczecina”, „Historia i kultura Szczecina w czasach szwedzkich i pruskich”, „Szczecin jakiego już nie ma”, „Hans Stettiner i Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku”).

    Szczecin pełen historii. Miejskie enklawy
    W klasycznym rozumieniu enklawa to terytorium (lub jego część) ze wszystkich stron otoczone przez terytorium lądowe innego państwa. Można nią jednak nazwać wiele innych miejsc i przestrzeni. To pojęcie metaforycznie odnosi się również do zjawisk lub nawet pojedynczych wydarzeń, grup społecznych czy choćby postaw moralnych. Patrząc na świat przez pryzmat „enklawowej” metafory oraz inności (czy raczej swojskości), która ją otacza, wyznaczając drastycznie granicę między nimi, mamy szansę odkryć i przeformułować na nowo rzeczywistość, a przynajmniej to, co o niej myślimy.

    W przeszłości i dziś na sposób postrzegania oraz kształtowania przestrzeni przez ludzi wpływało wiele czynników, m.in. tradycja, doświadczenie, emocje, zarówno na poziomie społecznym, jak i indywidualnym, czego odzwierciedleniem mogą być całe miasta lub pojedyncze domostwa. Analizując przestrzeń, w której żyjemy, można niekiedy odnaleźć ślady dawnych – dosłownych lub symbolicznych – podziałów i granic, które współcześnie nie są już tak oczywiste, ale mogą oddziaływać na percepcję przestrzeni oraz generować określone zachowania. W pojęciu enklawy nie o samo istnienie granicy jednak chodzi, a o stan całkowitego odseparowania.
    Gdzie więc w tej relacji czasu i przestrzeni znajdujemy się jako mieszkańcy miasta, jako mieszkańcy Szczecina? Czy Szczecin może być enklawą? Czy swą miejskością wchłonął wszystkie odrobiny nie-miejskiego świata, a może istnieją na jego terenie jeszcze jakieś „dzikie” obszary? Czy Szczecin to miasto składające się jedynie z różnorodnych, odizolowanych i żyjących własnym życiem enklaw? Czy enklawą chętniej nazwiemy w Szczecinie to, co nowoczesne, czy to, co z przeszłości? Jak spoglądamy na siebie samych w mieście? Czy uważamy się za typowych „mieszczuchów” – jedne spośród wielu komórek integrujących „tkankę miejską”? Czy postawimy się w opozycji do nieuchwytnej już przeszłości w chaosie pędzącej teraźniejszości, a granice enklawy naszego zindywidualizowanego jestestwa wyznaczymy za pomocą własnego ciała?
    Wystawa prezentuje prace laureatów konkursu pod tym samym tytułem, zorganizowanego w 2017 roku przez Muzeum Narodowe w Szczecinie. Oglądać będzie ją można do 31 czerwca 2017 roku.

    Centrum Dialogu Przełomy MNS
    pl. Solidarności 1

    18.00–0.00

    W ramach Europejskiej Nocy Muzeów, 20 maja w godzinach 18.00–0.00, zapraszamy do Centrum Dialogu Przełomy na nocne zwiedzanie wystawy stałej. Z tej okazji plac Solidarności po raz kolejny zamieni się w plac zabaw. Nasi najmłodsi goście wraz z rodzicami będą mogli zagrać w klasy i szachy, poskakać na skakance, porysować kredą, a także wziąć udział w Wyścigu Pokoju na torze kapslowym. Gry i zabawy poprowadzą pracownicy CDP oraz grupa wolontariuszy z Zespołu Szkół Sportowych im. Sportowców Ziemi Szczecińskiej. Młodzież z tej szkoły przygotowała również dodatkowe atrakcje: pokaz gimnastyki sportowej i artystycznej oraz tenisa stołowego. Po pokazie do dyspozycji dzieci będzie specjalny tor przeszkód, na którym pod okiem trenera będą mogły spróbować swoich sił w gimnastyce sportowej.

    Godziny otwarcia:
    wystawa stała MNS–CDP: 18.00–0.00
    plac zabaw: 17.30–20.00
    pokazy gimnastyki sportowej, tor przeszkód: 18.00–19.15

    Wystawa Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych MNS
    ul. Błonie 2, Gryfice

    18.00–0.00

    START:
    Rewal – od godz. 15.00
    – zwiedzanie Wystawy Miniatur Kolejowych na dworcu Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej – odjazd „Nocnego pociągu do muzeum” do Gryfic o godz. 18.14

    Gryfice – od godz. 18.00,
    – zwiedzanie wystaw „Malarstwo Japońskie w XIX i XX wieku”, i „Pamiątki Gryficzan” w Muzeum i Galerii BRAMA (ul. Wysoka Brama 2) – do godz. 21.00,
    – zwiedzanie lokomotywowni oraz warsztatów Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej (ul. Błonie 1) oraz przejażdżki drezyną wąskotorową – do godz. 23.00,
    – zwiedzanie Wystawy Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych (ul. Błonie 2) gdzie dla dzieci będzie uruchomiony mini parowóz Px-48 z Parku Miniatur w Dziwnowie – do godz. 23.00.

    Nocne pociągi do muzeum:
    – 19.29 – stacja Szczecin Główny – powitanie „Nocnego pociągu do muzeum” ze Szczecina przez Młodzieżową Orkiestrę Dętą RED SWING LOW z Gryfickiego Domu Kultury,
    – 19.30 – stacja wąskotorówki – wyjazd „Nocnego pociągu do muzeum” z Pogorzelicy z kapelą ludową PRZEPIÓRECZKA na pokładzie

    Nocny koncert w podświetlonej scenerii  Wystawy Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych (ul. Błonie 2),
    20.30 – kapela ludowa PRZEPIÓRECZKA z Gryfickiego Domu Kultury,
    21.30 – zespół JACKPOT ze Szczecina,
    22.40 – zakończenie koncertu i przejście do autobusu lub pociągu.

    Nocne pociągi do muzeum – rozkład jazdy pociągów okolicznościowych:

    Przewozy Regionalne
    Szczecin Główny (odjazd 17.53)  Szczecin Zdroje (18.03)  Szczecin Dąbie (18.07)  Kliniska (18.16)  Goleniów (18.26) – Osina (18.37)  Nowogard (18.55)  Płoty (19.18)  Gryfice (przyjazd 19.29)

    Powrót:
    Gryfice (odjazd 23.00)  Płoty (przyjazd 23.11)  Nowogard (23.34)  Osina (23.42)  Goleniów (23.54)  Kliniska (0.03)  Szczecin Dąbie (0.13)  Szczecin Zdroje (0.16)  Szczecin Główny (0.28)

    Rezerwacja biletów pod adresem e-mail: rzecznik.szczecin@p-r.com.pl, zakup biletu u konduktora w pociągu na podstawie otrzymanego potwierdzenia rezerwacji. Cena promocyjna przejazdu (w obie strony) – 14 zł .

    Liczba biletów ograniczona. W pociągu w roli przewodnika: Szymon Kaczmarek.

    Nadmorska Kolej Wąskotorowa
    Pogorzelica (odjazd 17.45)  Pogorzelica Sandra (17.50)  Niechorze (17.55)  Niechorze Latarnia Morska (17.58)  Śliwin (18.09)  Rewal (18.14)  Trzęsacz (18.20)  Karnice (18.49)  Gryfice (przyjazd 19.30).

    Powrót autokarem z miejsca imprezy ok. 23.00.

    Rezerwacja biletów pod adresem e-mail: kolej@rewal.pl, w temacie wiadomości wpisujemy „Noc Muzeów”.
    Cena promocyjna przejazdu (w obie strony) – 12 zł.
    Liczba biletów ograniczona.
    W pociągu przygrywać będzie kapela ludowa PRZEPIÓRECZKA.

    Patronat honorowy:
    Olgierd Geblewicz – Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego
    Andrzej Szczygieł – Burmistrz Gryfic
    Robert Skraburski – Wójt Gminy Rewal

    Dom Kultury 13 Muz
    pl. Żołnierza Polskiego 2

    18.00–21.00

    Galeria JEDNA/DRUGA – „1917”.

    W kwietniu swoją działalność rozpoczęła galeria JEDNA/DRUGA zlokalizowana na parterze Domu Kultury 13 Muz przy pl. Żołnierza Polskiego 2 w Szczecinie. Jest to inicjatywa Moniki Szpener, która realizuje kuratorski projekt wystawienniczy przy wsparciu DK 13 Muz i Fundacji „Reakcja Sztuki”.

    Galeria składa się z dwóch pomieszczeń, w których będą pokazywani niezależni artyści dobrani na zasadzie konfrontacyjnej. Na pierwszej wystawie o tytule „1917” inaugurującej działalność galerii prace pokazują prof. Kamil Kuskowski, artysta sztuk wizualnych, dziekan Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie oraz Ul Pazniak, ubiegłoroczny absolwent Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów, obecnie asystent w Pracowni Fotografii i Strategii Artystycznych na tym samym wydziale.

    Punktem wyjścia dla wystawy „1917” jest obchodzone w tym roku stulecie polskiej awangardy. Prezentowane prace eksplorują potencjał symboliczny jednego z najważniejszych dzieł XX w. „Fontanny” Marcela Duchampa, powstałego, co nie jest bez znaczenia, w 1917 r. Był to pierwszy ready-made (przedmiot gotowy) wystawiony jako dzieło sztuki. Stał się symbolem sprzeciwu wobec tradycyjnej sztuki i jej wartości, ukazując jej nowe, kontekstowe rozumienie.

    Instalacja „Inochód” to wizualny dokument socjalnej utopii wzorowany na projektach studentów i absolwentów moskiewskiej uczelni artystycznej Wchutiemas. W założeniu prace te miały być wzorem upowszechniającym prostotę i racjonalność przy jednoczesnej świeżej dekoracyjności. Jednak ruch rosyjskiej awangardy, wchodząc w pole propagandy politycznej szybko uległ zmianie ideologicznej.

    „Inochód” to jeden z paradoksalnych sposobów poruszania się niektórych ssaków kopytnych i psowatych, polegający na jednoczesnym unoszeniu obu kończyn z jednej strony ciała. Artysta, nadając taki tytuł swojej instalacji, podkreśla polityczną pozycję artystów.

    Teatralny Plac Zabaw.
    Laboratorium Teatru Cieni (9.04–30.06.2017, TWORZĘ SIĘ w 13 muz, pl. Żołnierza Polskiego 2, wejście od ul. Tkackiej)

    Dzięki współpracy z Teatrem Figur z Krakowa galeria TWORZĘ SIĘ przybrała formę laboratorium teatru cieni, w którym odkrywać można tajemnice światła i cienia.

    Podczas wizyty na Teatralnym Placu Zabaw będzie można przyjrzeć się tajemnicom tego typu teatru, obserwować z bliska magiczny świat, ale również tworzyć go i zmieniać przy użyciu światła. W przestrzeni galerii znajduje się interaktywna instalacja MACHINARIUM CIENIOWE, prezentująca m.in. cienie 3D, kolorowe kolaże świetlne wykorzystujące zjawisko polaryzacji, a także stanowiska oparte na odbiciach i refleksach. Inspiracją do powstania instalacji była wizja miasta, zbudowanego z maszyn i wynalazków obsługiwanych przez roboty – jego mieszkańców.

    33’45 record store
    ul. Więckowskiego 4

    13.00–19.00

    „Dźwięki i obrazy”
    – Ekspozycja płyt winylowych z zasobów 33’45 recordstore.
    – Wystawa prac studentów grafiki z Akademii Sztuki w Szczecinie. Organizowane przez koło naukowe „Koło” w ramach akcji „Vinyl Covers Review”. Na wystawie prezentowane będą projekty okładek płyt winylowych oraz plakaty muzyczne.
    – Sety dj-skie.

    Akademia Rysunku
    Grażyna Wesołowska
    ul. Stanisława Moniuszki 1/1

    15.00–22.00

    Pierwsze kroki w karierze architekta
    „Znam cenę sukcesu: determinacja, ciężka praca i nieustanne oddanie dla celów, które chcesz aby się spełniły”. Frank Lloyd Wright, architekt.

    Najnowsze budynki Szczecina, Filharmonia i Centrum Dialogu Przełomy oraz ich autorzy to laureaci światowych i europejskich nagród architektonicznych ostatnich lat. Tworzenie spektakularnej i ponadczasowej architektury zaczyna się w wieku szkolnym od marzenia o swojej przyszłości w roli architekta, nauki rysunku i prób przestrzennych kompozycji, by sprostać wymaganiom egzaminu kwalifikacyjnego przed autorytetami wyższych uczelni. Akademia Rysunku architekt Grażyny Wesołowskiej, podsumowując swoją trzydziestodwuletnią pracę i zaangażowanie w realizację tych marzeń, zaprasza na wystawę „Pierwsze kroki w karierze architekta”, prezentującą projekty swoich uczniów, młodzieży w wieku 10–19 lat – przyszłych i obecnych architektów.

    Lekcja pod platanami
    W alei Jasnych Błoni przed siedzibą Akademii Rysunku zapraszamy na wspólną lekcję rysunku pod platanami.

    Akademia Sztuki w Szczecinie
    pl. Orła Białego 2

    18.00–23.00

    PRZYZIEMIE:
    Zona Sztuki Aktualnej | 18.00–23.00
    Tytuł wystawy: „True Romance”
    Artyści: Dominika Olszowy, Cezary Poniatowski
    Kurator: Romuald Demidenko

    Galeria R+ | 18.00–23.00
    Tytuł wystawy: „Scenes of Displacement”
    Artyści: Eldar Farber, Anina Brisolla, Noga Shtainer, Alona Harpaz, Nezaket Ekici & Shahar Marcus, Ariel Richman, Ronnie Karfiol
    Kurator: Alona Harpaz

    Teatr
    18.00 koncert perkusjonistów z klasy prof. Jorge Luisa Valcarcela Gregoria przygotowany pod kierunkiem Rafała Krzanowskiego
    20.00 pokaz pt. „Film 1” studentów pracowni filmu krytycznego

    PARTER
    Sala 006
    prezentacje Wydziału Edukacji Muzycznej
    18.00 koncert: wystąpią studentki  Yana Hudzovska i Marta Bochenek z klasy prof. Katarzyny Dondalskiej. Przy fortepianie Rafal Kowalczyk.
    W programie: Creamer/Layton After You`ve Gone; H. Carey A Spring Morning; G. Spross Gathered Roses; L.Rozycki Rajski ptak; G.Donizetti  A Mezzanote; S. Rachmaninow Nie poj krasawica…; G. Donizetti  Aria Lindy di Chamounix.
    18.30 koncert jazzowy: Justyna Pustówka – vocal, Krzysztof Wyszyński – piano.

    Ogród Zimowy | 18.00–23.00
    Praca interaktywna przygotowana przez Radosława Nagaya z Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów.

    PIERWSZE PIĘTRO
    Galeria Rektorska | 18.00–23.00
    Tytuł wystawy: POSTILUS
    Artyści: Zuzanna Bukała, Magdalena Chojnowska, Kaja Depta-Kleśta, Piotr Depta-Kleśta, Michał Domański, Alicja Gapińska, Sylwia Godowska, Stephanie Göde, Marta Jaguś „Jagód”, Justyna Komorowska, Agnieszka Lutostańska, Aleksandra Misztela, Iga Oliwiak, Grzegorz Piaseczny, Urszula Słowacka, Tina Siuda, Zuzanna Waligórska, Aleksandra Zaborska.
    Kurator: Tomasz Piotr Świtalski

    Sala 115 | 18.00–23.00
    IX Pracownia Obrazu. „Materiał-Postawa-Proces”:
    Dobromiła Hada-Jasikowska: „Muszę szyć”; Piniak: „Będzie coś i będę”; Arek Dydek: „Rysowanie posthumanistyczne”; Karolina Babińska: „Działanie spacerowe lub statyczne z możliwością obserwacji”.
    Łącznik i sala konferencyjna Centrum Przemysłów Kreatywnych | 18.00–23.00
    Prezentacja prac, w tym filmów, studentów Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów.

    DRUGIE PIĘTRO
    Studio fotograficzne | 18.00–23.00
    Portrety wykonywane zwiedzającym, wysyłane do osób portretowanych mailem.

    TRZECIE PIĘTRO
    Pracownia 312 | 18.00–23.00
    Prezentacja realizacji z pracowni Street Artu pod opieką dr. Mariusza Warasa
    Pracownia 311 | 18.00–23.00
    Prezentacja prac studentów z pracowni dr hab. Hanny Nowickiej-Grochal prof. nadzw.

    DZIEDZINIEC pomiędzy Pałacem pod Globusem a Centrum Przemysłów Kreatywnych PK
    19.00 koncert Baltic Neopolis Orchestra; Wielcy Koncertmistrzowie: Maestro, maestro (odpłatny)
    23.00 Działanie studenckie pt. „Nowa praca” pod opieką dr Aleksandry Ska. Uwaga: działanie dostępne tylko poprzez transmisję online!

    Antykwariat Marek Wyłupek
    ul. Koński Kierat 12

    16.00–22.00

    Malarstwo przedwojennego Pomorza i Szczecina wystawione wspólnie z Klubem kolekcjonerów malarstwa i sztuki dawnej, m.in. Hartig, Dekkert, Modrow, Lang-Wollin, Wosidllo, Parlow i inni.

    Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
    ul. Małopolska 48

    20.00–0.00

    17.00–18.30 – koncert w holu Filharmonii zespołu Tomasza Licaka – Pomeranian Youth Big Band & Guests (odpłatny)

    20.00–0.00 bezpłatne zwiedzanie Filharmonii

    Hol główny: wystawa Astrolab

    „ASTROLAB – muzyka i astrofotografia”, to niekonwencjonalna wystawa eksponująca efekty astrofotografii amatorskiej, pokazująca piękno kosmosu przez fuzję obrazu i specjalnie skomponowanych dla tego wydarzenia brzmień. Niewiele gatunków muzyki tak celnie obrazuje przestrzeń, jak atmosferyczny ambient, demonstrujący chłód, a zarazem piękno i majestat kosmosu. Pomysłodawcą i autorem muzyki jest Szymon Karpierz. Zdjęcia kosmosu pochodzą z archiwów astrofotografów szczecińskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii oraz zaprzyjaźnionych twórców.

    Poziom 4: wystawa prac Joanny Sarapaty
    Artystka zaprezentuje akty kobiece malowane na płótnie oraz premierowo – obrazy w technice Art Printów w limitowanej, kolekcjonerskiej edycji.
    Wystawę wzbogacą prace Joanny Sarapaty z prywatnej kolekcji dr. n. med. Andrzeja Dymytrzaka.

    Fundacja Miasto Nauki
    ul. Wały Chrobrego 3

    18.00–0.00
    Wstęp wolny na wystawę!

    Interaktywna wystawa Miasto Nauki, będąca przykładem nowoczesnej komunikacji naukowej, jest wyjątkową formą zapoznania widza z podstawowymi prawami przyrody. Na ekspozycji liczącej ponad 40 obiektów edukacyjnych poprzez zabawę można m.in. poznać takie zagadnienia jak odbicie, załamanie i rozszczepienie światła, efekt stroboskopowy, miraż, prawdziwe lustro, dyfrakcja, polaryzacja.

    Celem ekspozycji jest ożywienie zainteresowania nauką w społeczeństwie, wspomaganie samodzielnego uczenia się oraz uzupełnienie oferty systemu szkolnictwa. Projekt ma inspirować do odkrywania i zrozumienia świata poprzez samodzielne doświadczenia.
    W odróżnieniu od obiektów prezentowanych na tradycyjnych wystawach eksponaty z Miasta Nauki zaprojektowane są w sposób interaktywny, aby zwiedzający mogli sami, w bezpiecznych warunkach przeprowadzać doświadczenia i badać zjawiska z zakresu różnych dziedzin wiedzy. Eksperymenty te dotyczą nie tylko nauk przyrodniczych, ale także społecznych. Na wystawie obecne są również obiekty z pogranicza nauki i sztuki.

    Ekspozycja została stworzona przez szczecińskich naukowców z Fundacji Miasto Nauki, a autorem koncepcji jest Grzegorz Adamowicz. Zespół ten prezentował wystawy w Międzyzdrojach, Łodzi, Puławach, Włocławku, Białymstoku, Toruniu oraz w Moskwie. W Szczecinie po raz pierwszy pokazane będą nowe eksponaty: szalone zegary, wielki kran i ferrofluid.

    Największymi atrakcjami są niespotykane w Polsce przyrządy prezentujące różne zjawiska. Studnia bez dna, nieskończoność od środka, lewitacja, wymazywanie twarzy, tańczące śrubki – to tylko niektóre przykłady. Jednym z ważniejszych stanowisk doświadczalnych na ekspozycji jest „wirujący domek”. Zwraca on uwagę na potęgę umysłu i działania, których nie można w pełni kontrolować.
    Dzięki medycznym modelom głowy i oka można zrozumieć funkcjonowanie naszych narządów wzroku. Najważniejszym z nich jest – o dziwo – mózg.
    Na wystawie można wszystkiego dotykać i eksperymentować na sobie.

    Galeria 111
    pl. Żołnierza Polskiego 11/1

    18.00–0.00

    Wystawa promująca wydanie teki grafik „Szczecin – Port i rzeka”

    Maciej Woltman – „Port i rzeka” – tempera jajowa (2016–2017)

    „Chcemy odnowić i ożywić cenną tradycję szczecińskiego malarstwa (marynistycznego). Kolejne wydawane przez nas teczki zawierają limitowane serie malarskie i graficzne przygotowane w technice Giclée. Przedstawiają współczesne miasto sportretowane przez lokalnych twórców – miasto przetworzone przez ich doświadczenie i biografię, ale także miasto osadzone w artystycznej historii Odry i Zalewu Szczecińskiego”.

    Otwarcie wystawy i spotkanie z autorem o godzinie 18.00.

    Galeria Kierat 1
    Związek Polskich Artystów Plastyków
    ul. Koński Kierat 14

    18.00–23.00

    Wystawa międzynarodowa „Malarstwo Instalacje Obiekty”
    Suzan Schutan, Dennis Beach (USA), Terri Brooks, Yolanda Hartsuiker (Holandia), Deb Covell (Wielka Brytania), Robert Dunne (Irlandia), Chris Packer, Billy Grunner (Australia), Arjen Geurts (Holandia), Marzena Paczkowska, Oliwia Hildebrandt, Urszula Ślusarczyk (Polska), Sarah Keighery (Australia), Sylvia Kovjenic, Ljubomir Vucinic (Serbia), Fasang Nava-aran (Tajlandia), Steffen Schiemann (Niemcy)

    Prezentowaną grupę artystyczną łączy wspólne zainteresowanie sztuką współczesną, non-objective oraz potrzeby związane z kreowaniem przestrzeni za pomocą koloru w postaci malarskich obiektów i instalacji. Artyści zostali wyłonieni z grupy Painting Arrangement Space (P.A.S.), powstałej w 2010 roku. Skupia ona twórcze osobowości, których zainteresowania uwzględniają następujące zjawiska: minimalizm, arte povera, shaped paintings, site-specific, environment, sztuka efemeryczna i interaktywna. Założeniem prezentacji jest pokazanie, jak we współczesnej sztuce kształtuje się kreacja instalacji i obiektów na świecie, a czego korzenie wywodzą się z malarstwa. Całość prezentacji stanowić może pewnego rodzaju prowokację  do zastanowienia się nad potrzebą estetyki w sztuce.

    INKU Szczeciński Inkubator Kultury

    al. Wojska Polskiego 90
    18.00–22.00

    Wystawa „ciało-medium” prezentuje wybrane prace kilku studentów I Pracowni Malarstwa i Rysunku pod kierunkiem dr hab. Elżbiety Wasyłyk i mgr Natalii Szostak z Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie. Dzieła ukazują rys pracowni skoncentrowanej na konstrukcji formy i świetle. Głównym tematem przedstawionych realizacji jest kształt ludzkiego ciała i struktura koloru.

    Program towarzyszący otwarciu wystawy podczas 12. Europejskiej Nocy Muzeów:
    18.00
    Promocja wydawnictwa dr hab. Elżbiety Wasyłyk pt. „Obraz jako struktura sił. Konstrukcja figuracji”. Prezentacja oraz spotkanie z autorką

    19.00
    Otwarcie wystawy
    19.00–22.00
    Performance ruchowy „Ciało w ruchu!” w wykonaniu grupy tanecznej pod kierunkiem Barbary Tereszko
    19.00–22.00
    Działania aktywizujące zwiedzających do prostych czynności twórczych w przestrzeni wystawy
    Ada Krawczak, Kinga Rabińska – „gdzie było twoje ciało?”
    Paweł Kula – „Miejsce do znikania rysunków i fotografii”

    Liceum Plastyczne im. Constantina Brancusi
    ul. Kurkowa 1

    18.00–0.00 

    Zwiedzanie zakamarków zabytkowego budynku kamienicy Loitzów: historia gotyckiej kamienicy oraz wzlotów i upadków bankierskiej rodziny Loitzów, zwiedzanie pracowni artystycznych (malarskiej, rzeźbiarskiej, reklamy wizualnej, grafiki warsztatowej), tajemnicze przejścia i korytarze, pokój nauczycielski z innej bajki.

    Podglądanie uczniów przy zajęciach malarskich oraz możliwość spróbowania własnych sił w rysunku węglem i kredą, pokaz technik renowacji.

    Możliwość obejrzenia wystawy prac dyplomowych tegorocznych absolwentów – Dyplom 2017. Prezentowane będą prace dyplomowe z zakresu prowadzonych specjalności oraz dodatkowo prace uczniów z pracowni rysunku, malarstwa i rzeźby.

    18.00–23.00
    Warsztaty:
    Ceramika – praca na formach gipsowych
    Jak stworzyć własne graffiti
    Odnawianie starych mebli krok po kroku
    Grafika warsztatowa – pozytyw negatyw
    Warsztaty kolażu

    20.00
    Przygoda ze sztuką w noc muzeów: wykład Architektura gotycka na Pomorzu Zachodnim

    Muzeum Techniki i Komunikacji
    ul. Niemierzyńska 18a

    18.00–0.00

    O godzinie 17.00 z dziedzińca muzeum wyrusza parada zabytkowych pojazdów należących do kolekcjonerów i muzeum. Trasa parady: ul. Niemierzyńska 18A – ul. Zygmunta Krasińskiego –  al. Wyzwolenia – ul. Piotra Skargi – al. Wojska Polskiego – plac Zwycięstwa – Brama Portowa – ul. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – ul. Nowa – ul. Owocowa – ul. 3 Maja – al. Niepodległości – al. Wyzwolenia – ul. Zygmunta Krasińskiego – ul. Niemierzyńska 18A. Parada wraca około godziny 17.30. Kolekcjonerzy prezentują swoje pojazdy na dziedzińcu muzeum.

    Open Gallery
    ul. Koński Kierat 17/1

    18.00–22.00

    „Emanacje” Artura Trojanowskiego

    Open Gallery Moniki Krupowicz zaprasza do obejrzenia wystawy malarstwa uznanego i cenionego w Polsce i za granicą artysty – Artura Trojanowskiego. Wśród wystawianych prac znajdą się wybrane najnowsze obrazy z cyklu „Emanacje”, który przyniósł malarzowi uznanie krytyków i miłośników sztuki. Tego dnia Open Gallery zaprasza w  godzinach 18.00–22.00. Wystawę będzie można oglądać jeszcze do końca maja.

    Tworzenie obrazów do cyklu Trojanowski zaczyna od obserwacji miejsc, z których każde zawiera inny ładunek energetyczny. Dzięki artystycznej wnikliwości wyczuwa ich wibracje i określa barwy, a następnie przenosi na płótno w formie płaskich powidoków, migoczących plam o zatartych granicach. Prace z cyklu „Emanacje” prezentują pejzaże, które można określić jako osobistą wizję atmosfery krajobrazu, jakiej nadano formę stanów energetycznych – wyjaśnia Monika Krupowicz, właścicielka Open Gallery i kuratorka wystawy.

    Artur Trojanowski należy do grona twórców kształtujących obecnie polskie malarstwo współczesne. Jego prace wystawiane były w prestiżowych instytucjach kulturalnych w Polsce oraz za granicą, m.in. w Danii, Francji i Niemczech. Za swoją twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień.

    Opera na Zamku
    ul. Korsarzy 34

    22.30 – 1.00

    Podczas 12. Europejskiej Nocy Muzeów Opera na Zamku zaprasza na niezwykłą wędrówkę po teatrze. Na trasie zwiedzania nie zabraknie foyer, podziemi z fundamentami zamkowymi oraz sceny i widowni- serca każdego teatru. Dla uczestników przygotowaliśmy konkursy z nagrodami oraz niespodziankę – przedsmak tego, co można zobaczyć w operze! W jedyną taką noc w roku pokażemy Państwu stroje z naszych spektakli, pochwalimy się nowoczesnymi przestrzeniami i opowiemy o ciekawostkach związanych z funkcjonowaniem teatru. Zapraszamy do magicznego świata opery! Gwarantujemy m(n)oc wrażeń!

    Zapraszamy 20 maja w godzinach 22.30-1.00. Oprowadzanie odbywać będzie się w grupach. Czas trwania ok. 30 minut. Zbiórka wejście C.

    Orient Gallery
    ul. Małopolska 5

    Wystawa prac Joanny Sarapaty

    Miejsce wydarzenia: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, ul. Małopolska 48

    Podczas wystawy artystka zaprezentuje akty kobiece malowane na płótnie oraz – premierowo – powstałe wcześniej obrazy w technice Art Printów w limitowanej, kolekcjonerskiej edycji. Wystawę wzbogacą prace artystki z prywatnej kolekcji dr n. med Andrzeja Dymytrzaka.

    Joanna Sarapata – absolwentka paryskiej École nationale supérieure des beaux-arts. Do archiwum szkoły przyjęto jedenaście jej obrazów. W dorobku artystki znajdują się realizacje z zakresu malarstwa, grafiki, sztuki plakatu i scenografii. Swoje prace wystawia od 1987 r., między innymi we Francji, gdzie przez blisko dwadzieścia lat mieszkała i tworzyła, w Hiszpanii, w której była przez sześć następnych lat, a także w Monako, Niemczech, USA i Szwajcarii. Od 1998 r. dzieła Joanny Sarapaty można oglądać również w Polsce. Oprócz malarstwa zajmuje się scenografią i plakatem. W 1996 r. zdobyła główną nagrodę w konkursie na plakat, organizowanym przez Operę Paryską. Głównym tematem jej malarstwa jest akt kobiecy. Od maja 2015 r. obrazy artystki są prezentowane w Polsce wyłącznie w Galerii Quadrilion w Warszawie. Joanna Sarapata współpracuje z hiszpańskim architektem Ricardo Bofillem, który umieści jej prace w galerii aktów kobiecych, powstającej w prestiżowej moskiewskiej rezydencji. Jej obrazy zawisną obok najwybitniejszych światowych twórców. Wśród miłośników jej prac znajduje się wiele znanych osób, między innymi José Carreras, Plácido Domingo, Elton John, Patricia Picasso, John Rajd, Scott Bromley (architekt Studio 54), Rami Grumach, Rosemarie di Sapio z „The Times Magazine”, Rossy de Palma, Małgorzata Bela, Gene Gutowski i Jolanta Kwaśniewska.

    Wystawa prac Grzegorza Gruzy
    Miejsce wydarzenia: Pavilion N*1, al. Papieża Jana Pawła II 1

    „ART ORIENT EXPRESS BY GRZEGORZ GRUZA II”. Galeria Orient nabiera tempa. Ponownie miłośników sztuki aktualnej zaprasza w malarską podróż legendarnym środkiem transportu, jakim jest Orient Express. Za sterami lokomotywy zasiądzie młody, zdolny artysta, Grzegorz Gruza. To właśnie jego twórczość zabierze nas w niezapomnianą podróż po najskrytszych zakamarkach Pragi, Warszawy, Odessy… Najdłuższy przystanek odbędziemy w upalnej Hawanie. Dzięki wielkoformatowym pracom przespacerujemy się, podziwiając zabytkowe kamienice, wąskie uliczki, stare auta, poczujemy miejski zgiełk, zapach ropy i wyścigi motocrossowe. Grzegorz Gruza jest szczególnym artystą dla Galerii Orient, gdyż to właśnie jego prace pojawiły się jako pierwsze na początku działalności na ścianach galerii w budynku przy ul. Małopolskiej 5. Artysta pochodzi z Dęblina. Urodzony w 1980 roku. Od ponad piętnastu lat związany z Poznaniem, gdzie mieszka i pracuje. W swojej pracowni tworzy m.in. malarstwo i rysunek. Uczestnik wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych, laureat prestiżowych konkursów, plenerów. Ukończył studia na Wydziale Architektury Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Do swoich prac autorskich używa oleju, akrylu i tuszu. Jego twórczość słynie z grubych, zdecydowanych męskich pociągnięć pędzlem, dzięki czemu jego prace są ekspresyjne, dynamiczne, zapamiętywalne. W swoich dziełach łączy realizm z abstrakcją. Inspiracje czerpie z podróży, ludzkich emocji, chwili, światła i muzyki. Jak sam mówi, uprawia malarstwo gestu, tylko płótno wie, co tak naprawdę kryje się w jego głowie. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych, instytucjach państwowych, zarówno w kraju jak i za granicą.

    Parafia Ewangelicko-Augsburska w Szczecinie, Kościół Świętej Trójcy
    ul. Energetyków 8
    18.00–0.00

    Zachęceni ubiegłym rokiem i bardzo miłym spotkaniem z wieloma mieszkańcami Szczecina, wierni z Parafii Ewangelicko-Augsburskiej po raz kolejny biorą udział w 12. Europejskiej Nocy Muzeów. Z radością zapraszamy do zwiedzenia kościoła Świętej Trójcy przy ul. Energetyków 8 na Łasztowni. Dodatkową okazją jest wielki jubileusz – 500 lat Reformacji. Kościół zaprojektowany przez wybitnego architekta Szczecina, Wilhelma Meyera, wcześniej był poświęcony św. Gertrudzie. Podczas spotkania opowiemy o podstawowych zasadach luteranizmu w oparciu o „Różę Lutra”, przyjrzymy się obrazowi Henryka Ostachiewicza „Jezus w Getsemane”, wysłuchamy utworu organowego, obejrzymy epitafia z dawnego cmentarza ewangelickiego, poznamy wybitnych luteran związanych ze Szczecinem, będziemy mogli zobaczyć, jak maluje się kawą, herbatą i ziołami. Po półgodzinnym programie w Kościele Świętej Trójcy zapraszamy do sali parafialnej na prezentację „Parafia ewangelicka – jedna z wielu”. Będzie można również usiąść, odpocząć i porozmawiać. Przy kawie, herbacie i domowym cieście będziemy mogli cieszyć się wspólnym spotkaniem w tym pięknym, historycznym miejscu. Mamy także program dla dzieci: zabawy plastyczne i podziwianie nieba. Serdecznie zapraszamy!

    Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
    ul. Rybacka 1

    18.00–0.00

    Do zwiedzania udostępniamy zabytkowy Rektorat Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie przy ul. Rybackiej 1. Budynek zaprojektowano w stylu północno-niemieckiego renesansu z oszczędnym detalem (rzeźbione opaski okienne, zwieńczenia i gzymsy z czerwonego piaskowca wezerskiego). Dolna cokołowa część budynku jest zdobiona ciemnoczerwonym szwedzkim granitem.

    Budynek powstał w 1902 r., projektantem był Adolf Wilhelm Meyer-Schwartau. Obiekt wyróżnia strzelista 68-metrowa wieża, która została dobudowana w 1908 roku. Gmach jest wpisany do rejestru zabytków, w 2006 roku, po uzyskaniu dotacji przez uczelnię budynek został odrestaurowany. Zwiedzającym proponujemy dwie trasy od podziemia po strych. Atrakcją jest możliwość zwiedzenia Muzeum Medycyny PUM z unikatowymi zbiorami sprzętu i wyposażenia gabinetów lekarskich z XIX i XX w. Udostępnimy także Salę Senatu, Sala Rad Wydziałów i aulę.

    Browar Stara Komenda
    pl. Stefana Batorego 3

    13.00–1.00

    15.00–16.00
    Prezentacja Browaru Stara Komenda (obowiązują zapisy: tel. 914234445 lub biuro@starakomenda.pl)

    Zabytkowy budynek Komendantury Garnizonu Wojskowego z 1867 roku mieści wiele tajemnic. Po 1945 roku była tu Centrala Rozpowszechniania Filmów. Od ponad 5 lat to pierwszy powstały po wojnie w Szczecinie zakład piwowarski. Miejsc tego typu na Pomorzu Zachodnim było przed wojną ponad kilkadziesiąt. Stara Komenda powraca do tej tradycji i trwale wpisuje się w odbudowę piwowarstwa w regionie.

    16.00–01.00
    Tomasz Panek – „Szczecin 2200” – wystawa wielkoformatowych grafik apokaliptycznego Szczecina

    16.00–17.00
    Tworzenie wielkich wizji miast przyszłości nabiera wyjątkowego znaczenia. A gdyby przyszłość Szczecina mieniła się w ciemnych, a zarazem w równie pięknych barwach? Autor rysunkowego „Mało szczegółowego przewodnika po Szczecinie”, Tomasz Panek, przedstawi kilkanaście mrocznych wizji naszego miasta i zachęci do interakcji poprzez wspólne rysowanie.

    Stojaki
    ul. gen. Ludomiła Rayskiego 19

    18.00–21.00

    „Kolarstwo w Szczecinie” – wystawa poświęcona historii kolarstwa szosowego oraz torowego w

    Szczecinie. Przewidywane eksponaty: rower oraz strój kolarski Damiana Zielińskiego, przygotowane

    specjalnie na start w keirinie w Japonii, a także wiele innych.

    Szkoły Artystyczne TOP-ART – Galeria FOTART
    ul. Wyszyńskiego 14 (oficyna, II piętro)

    18.30–22.00

    „Babel sin Fronteras – The Builders of Pace” – międzynarodowy projekt artystyczny, ekspozycja składająca się z czterdziestu prac fotograficzno-graficznych, powstałych w 2011 r. W projekcie uczestniczyło dziesięcioro artystów plastyków, reprezentujących Argentynę, Francję, Indie, Indonezję, Niemcy i  Polskę. Twórcą  projektu jest twórca meksykański, Jorge Estrada.

    Kolekcja Galerii FOTART
    Ekspozycja obejmuje dwadzieścia osiem wybranych prac fotograficzno-graficznych, ofiarowanych galerii przez twórców na przestrzeni dziesięć lat. Ofiarodawcami byli między innymi:  Sergiusz Sachno, Robo Kočan, Jan Pohribný, Valentino Valente, Lee Karen Stow, Sataym Dave, Cad Camouonem, Elías Tobares, Timm Stutz, Jean Marc Carracci.

    Klubokawiarnia Towarzyska
    Deptak Księcia Bogusława X 50/1

    18.00–0.00

    Towarzyska kamienica: Bogislavstraße 50 / Bogusława 50

    Zapraszamy do obejrzenia unikatowych fotografii przedstawiających kamienicę, w której mieście się Towarzyska, oraz dokumentacji architektonicznej budynku. Wśród sfotografowanych obiektów między innymi pierwszy oficjalny dokument – zgoda na budowę domu. Dowiecie się także, kto mieszkał w kamienicy przy ul. Bogusława 50, a nawet jaki uprawiał zawód. Poznacie nazwisko właściciela lokalu, w którym dziś działa Towarzyska. A co tam było sto lat temu?

    Specjalne podziękowania dla Archiwum Państwowego w Szczecinie oraz Aleksandry Wilgockiej z Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina. Fotografie archiwaliów wykonał Michał Wojtarowicz.

    TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie
    ul. Św. Ducha 4

    11.00–23.00

    THE WALL. ART FACE TO FACE WITH BORDERS

    Wystawa: 18 maja – 17 czerwca 2017
    Otwarcie: 18 maja (czwartek) o godz. 18:00

    Artyści i artystki: Paweł Althamer, Piotr Bujak, Wojciech Doroszuk, Magda Fabianczyk, Giuseppe Fanizza, Nina Fiocco and Metodo Salgari, Khaled Jarrar, Anna Konik, Giovanni Morbin, Marina Naprushkina, Joanna Rajkowska, Grupa R.E.P., Jana Shostak, Łukasz Skąpski, Margot Sputo, Łukasz Surowiec, Stephanie Syjuco, Grzegorz Sztwiertnia, Łukasz Trzciński, Krzysztof Wodiczko, Piotr Wysocki

    Kurator: Stanisław Ruksza

    Wystawa „The Wall. Art Face To Face With Borders (Mur. Sztuka w obliczu granic)” stanowi rozwinięcie międzynarodowej ekspozycji, która miała swoją premierową odsłonę w Careof DOCVA w Mediolanie. W Szczecinie pokaz zostanie rozszerzony o nowe prace, niektóre prezentowane po raz pierwszy.

    „The Wall” podejmuje temat granic w sztukach wizualnych: w ujęciu społeczno-politycznym, ekonomicznym, historycznym i egzystencjalnym, a także związanych z nimi problemów, w tym aktualnych zagadnień uchodźczych.

    „Tytuł nawiązuje do berlińskiego muru, będącego przez wiele lat kluczowym symbolicznym punktem orientacyjnym zagranicznej polityki krajów po obu stronach »żelaznej kurtyny«, a dziś stanowiącego popularny na zachodzie Europy wzór »ost-algicznej« [tęsknota za Wschodem] pamiątki z podróży. Przez lata zimnej wojny berliński mur ucieleśniał sztywną konstrukcję polityki zagranicznej wielu krajów, ustanawiając podział na swojego i obcego, przyjaciela i wroga, wolnego i uciśnionego. W dzisiejszej, pozornie zglobalizowanej ponowoczesności granice nie stały się płynne, a historia, pomimo przedwczesnego ogłoszenia (…) jej końca przez Francisa Fukuyamę w 1989 roku, wciąż odsłania szereg nowych linii podziałów. Nowe granice i ich plany powstają dziś w oparciu o tradycje kulturowe czy religijne, bazując najczęściej na wyobrażeniu stałego konfliktu, np. w pro-bushowskiej koncepcji »starcia cywilizacji« Samuela Huntingtona postulowanej w polityce USA lub odnawianej myśli o zmierzchu Zachodu, pojawiającej się wielokrotnie od czasów głośnej książki Oswalda Spenglera (1917).

    Granice, zarówno aktualne, jak i historyczne, są przede wszystkim symptomem lęku przed nowym innym, będącym raczej postkolonialnym dziedzictwem oraz skutkiem reakcji na terroryzm, stanowiący w dużej mierze rezultat nierozwiązanych przepaści ekonomicznych. Szereg granic ujęty jest technokratyczną, polityczno-ekonomiczną barierą: Schengen (inaczej odczuwalną na południu i wschodzie Europy, np. w przypadku Ukrainy, a inaczej w obszarze Morza Śródziemnego), murem między USA i Meksykiem czy systemem fortyfikacji oddzielającym Izrael od Autonomii Palestyńskiej. […] Zaczyn wystawy powstawał w 2014 roku. Kwestia granic była wówczas dyskutowanym tematem: z jednej strony z racji otwartego konfliktu na Ukrainie, z drugiej – stanowiła główny temat polityki krajów śródziemnomorskich. Świadomość rozszerzania problemu od początku towarzyszyła tworzeniu »The Wall«. Artyści i organizatorzy mieli poczucie, że wydarzenia te nie mają jedynie lokalnego charakteru oraz że nierozwiązane będą rosnąć, a rzeczywistość niejednokrotnie wyprzedzi kasandryczne prognozy sztuki”.  Stanisław Ruksza, fragment tekstu kuratorskiego.

    Wystawie towarzyszy książka „The Wall. Art. Face To Face With Borders” pod redakcją Stanisława Rukszy, wydana przez Fundację Imago Mundi, zawierająca teksty w języku polskim i angielskim autorstwa m.in. Mélanie Bouteloup, Andrzeja Stasiuka, Antonelli Aneddy, Tomasza Padły i samego kuratora wystawy, a także dokumentację części prezentowanych prac.

    Pierwsza wersja wystawy, prezentowana w Careof DOCVA w Mediolanie, została zorganizowana przez Fundację Imago Mundi w ramach programu „Place Called Space” przy współpracy CSW Kronika w Bytomiu.

    Uniwersytet Szczeciński – Muzeum Geologiczne
    ul. Adama Mickiewicza 16a

    18.00–21.00

    W tym czasie możliwe jest zwiedzanie Muzeum Geologicznego przez osoby indywidualne oraz udział w warsztatach paleontologicznych dla dzieci w wieku 6–11 lat.

    Warsztaty paleontologiczne dla dzieci
    Czas trwania: 18.30–20.30 (możliwe przesunięcia o pół godziny)
    Wiek dzieci: 6–11 lat
    Liczba osób: 20 dzieci + opiekunowie
    1. Warsztaty z wykonywania odlewów skamieniałości
    2. Paleontologiczny konkurs rysunkowy
    3. Projekcja filmu o tematyce geologicznej

    Ponadto:
    4. Zwiedzanie wystawy
    5. Interaktywna gra „Surowce Polski”
    6. Praca z mikroskopami i binokularami.
    Uwaga! Na udział w warsztatach paleontologicznych obowiązują zapisy, decyduje kolejność zgłoszeń: muzeum@usz.edu.pl, tel.: 91 444 24 26.

    Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki

    ul. Wały Chrobrego 4
    16.00–22.00 (ostatni zwiedzający mogą wejść do ZUW o godz. 21.30)

    Gmach Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie będzie otwarty dla zwiedzających w godzinach 16.00–22.00.

    W budynku można będzie zwiedzić Salę Rycerską, Salę Tradycji, klatkę paradną, zobaczyć m.in. odrestaurowane filary, a także makietę w skali 1:100, przedstawiającą gmach tuż po wybudowaniu.

    W piętnastoosobowych grupach można będzie wejść na Wieżę Meteorologiczną.

Newsletter

Dodaj wydarzenie

Wydarzenia