Polecamy

Wydarzenia

    Ładowanie Wydarzenia

    « Wszystkie Wydarzenia

    • To event minęło.

    Spotkanie BSS w Szczecinie

    26/11/2018 17:00 - 19:00

    Ogólnopolska akcja Inspiracje BSS
    Tak do refleksji nad zadaniami domowymi zaprasza Marzena Żylińska:

    Szkoły mogą zmienić tylko osoby, które je tworzą, dlatego zapraszamy do współpracy wszystkich, którzy widzą problemy obecnego systemu edukacji i chcą się włączyć w proces oddolnych zmian.
    Inspiracje: ZADANIA DOMOWE INACZEJ
    O potrzebie sensu
    Uczeń: Dlaczego mam się uczyć na pamięć dat panowania królów?
    Nauczyciel: Bo to będzie na klasówce.
    My ludzie angażujemy się w to, co ma dla nas sens i na co mamy wpływ. Właśnie potrzeba sensu jest jedną z naszych kluczowych potrzeb. Angażujemy się w zadania, które nas poruszają, intrygują, budzą zdziwienie, wydają się nam potrzebne. Inną ludzką potrzebą jest poczucie sprawstwa. Profesor Gerald Hüther wyjaśnia w swoich książkach, jak inaczej pracuje nasz mózg, gdy coś nas porusza, a jak w sytuacji, gdy robimy to, co jest naszym obowiązkiem. Często w swoich wykładach mówi, że tzw. „pilni wypełniacze obowiązków” nie mogą w pełni wykorzystać potencjału swojego mózgu, to możliwe jest tylko wtedy, gdy pojawia się entuzjazm i zaciekawienie.
    „Entuzjazm to nawóz dla mózgu.”
    Prof. Gerald Hüther

    „Jeśli chcesz, że twoje dziecko zbudowało statek, musisz rozbudzić w nim tęsknotę za morzem.” Tak w każdym razie twierdził Antoine Saint Exupery. Budowanie statku to długa, żmudna i męcząca praca. Aby ludzie chcieli się jej podjąć, muszą widzieć jej sens. Jeślibyśmy przenieśli problem na grunt szkoły, to motywowanie wyglądałoby tak.
    Rozmowa 1.
    U – Dlaczego mamy budować ten statek? –
    N – Bo w przyszłym tygodniu będzie kontrola. Zrobię wam sprawdzian. –
    U – A co będzie później?
    N -Potem będziecie dalej pracować i będzie kolejny sprawdzian.
    U -A co będzie potem?
    N -Potem będzie kolejny sprawdzian, a po nim będzie wielki sprawdzian.
    U -A co będzie potem?
    N -Potem znów będzie …
    U -Eeee…
    N -Wam nic się nie chce! Niczym się nie interesujecie. Nie rozumiem, dlaczego nie chcecie budować statku?

    W kontekście zdań domowych powinniśmy zadać sobie kilka ważnych pytań:

    1. Czy mając na uwadze obecne podstawy programowe i siatkę godzin możliwa jest rezygnacja z zadań domowych?
    2. Jaki jest sens zadań domowych? Czy uczniowie ten sens widzą? Co się dzieje, gdy uczniowie nie widzą sensu w pracy nad zadaniami, które dostają do zrobienia?
    3. Dlaczego dzieci / uczniowie tak często nie lubią zadań domowych i bronią się przed nimi z całych sił? Jakie są tego powody?
    4. Czy tradycyjne zadania domowe są dla uczniów ciekawe? Czy powinny budzić ciekawość?
    5. Czy zadania domowe powinny uwzględniać zainteresowania i fascynacje uczniów? Czy powinny nawiązywać do tego, co dzieci aktualnie porusza?
    6. Czy zadania domowe muszą być dla wszystkich takie same?
    7. Czy tradycyjne zadania, które zadawane są uczniom do domu, przekładają się na lepsze wyniki?
    8. Czy tradycyjne zadania domowe zwiększają, czy zmniejszają motywację do nauki?
    9. Czy uczniowie mają po południu czas na zregenerowanie sił? Czy szkoła uwzględnia potrzebę wypoczynku i czas na robienie tego, co jest potrzebne dla zdrowia i do harmonijnego rozwoju dzieci (ruch na świeżym powietrzu, sport, hobby, kontakty z rówieśnikami, czas na życie rodzinne, czytanie książek dla przyjemności, udział w życiu kulturalnym, itp.?
    10. Jak zadania domowe wpływają na życie rodzinne i relacje między rodzicami a dziećmi?
    11. Czy tradycyjne zadania domowe prowadzą do rozbudzania u dzieci pasji i zainteresowań?
    12. Czy tradycyjne zadania domowe umożliwiają łącznie poznanych w szkole treści, czy raczej pogłębiają zatomizowany obraz świata, w którym nic z niczym się nie łączy?
    Czym jest wiedza?
    Niepołączone z sobą informacje nie tworzą wiedzy. Aby z informacji powstała wiedza, każdy człowiek musi nadać im określoną strukturę i sensownie je z sobą połączyć. Informacje można komuś przekazać, wiedzy niestety nie. Każdy mózg strukturę wiedzy musi zbudować sam poprzez własną aktywność. Rodzaj tej aktywności zależny jest od zadań, a więc od nauczyciela.
    Warto dziś zastanowić się:
    – Czy znana nam wszystkim formuła zadań domowych ma sens, czy się sprawdza, jakie są jej „owoce”?
    – Czy zadania domowe powinny być obowiązkowe?
    – Czy zadawanie zadań domowych oddzielnie z każdego przedmiotu ułatwia czy raczej utrudnia budowanie struktury wiedzy? Czy dzieci / uczniowie nie są nadmiernie obciążone, musząc robić zadania domowe z kilku przedmiotów każdego dnia?
    – Czy nauczyciele mogliby współpracować z sobą, proponując zadania (do wyboru), które umożliwiłyby głębokie przetwarzanie poznanych informacji i ich łączenie?
    – Czy możliwa jest inna formuła zadań domowych? Jak mogłaby wyglądać inna formuła zadań domowych?
    Dyskutując o nowej formule zadań domowych, trzeba uwzględnić to, co dzieje się na lekcjach. Aby się czegoś nauczyć, nie wystarczy słuchać nauczyciela. Efektywna nauka wymaga aktywności uczących się jednostek. Jeśli lekcję wypełniają sprawdziany i wykłady nauczyciela, wtedy nauka musi odbywać się w domu. Dlatego o zadaniach domowych nie można rozmawiać w oderwaniu od tego, jak wyglądają lekcje i jaki sposób uczniowie na nich pracują.

    Spotkanie jest bezpłatne, ale konieczna jest rezerwacja miejsc.
    Link do rejestracji na portalu evenea uruchomimy 7 dni przed wydarzeniem.
    Zapraszam serdecznie
    Dorota Trynks

    Szczegóły

    Data:
    26/11/2018
    Czas:
    17:00 - 19:00
    Wydarzenie Category:
    Strona internetowa:
    https://www.facebook.com/events/332635323960569/

    Miejsce

    Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie
    ul. Żołnierska 53
    Szczecin,
    + Google Map

Newsletter

Wydarzenia