- Maja Bartlewska
- Magdalena Dudek
- Gabriela Gola
- Rafał Hajdukiewicz
- Aleks Joński
- Katarzyna Klimek
- Mirek Kucharski
- Marta Łągiewka
- Grażyna Nieciecka-Puchalik
- Edyta Niewińska-Van der Moeren
- Maciej Sikorski
- Krzysztof Tarasiuk
Teatr Lalek Pleciuga zaprasza na „Odzyskane święta” familijny spektakl świąteczny, dla dzieci od 4 roku życia.
OPIS:
Święta – o co w nich tak naprawdę chodzi? Wielkie sprzątanie, zastawiony stół, drogie prezenty?
Dla pięcioletniego Piotrusia strażak Tom to nie tylko zwykła zabawka, ale przyjaciel, którego nie zastąpi żaden nowy prezent. Gdy ginie w ferworze świątecznych przygotowań, Piotruś postanawia go odnaleźć.
Podczas misji ratunkowej Piotruś pozna drogę, jaką odbywają śmieci, a raczej te przedmioty, które dorośli za śmieci uważają. Spotka w drodze gazetkę reklamową, wyrzuconego pieska i Śmieciową Królewnę…
Mama Piotrusia również udaje się na wędrówkę – prowadzącą do przemiany wewnętrznej.
Czy naszym bohaterom uda się odzyskać nie tylko święta, ale i relację? Przekonajmy się!
Partnerem Głównym projektu „Energia z serca”, w ramach którego powstaje spektakl świąteczny jest EcoGenerator – Zakład Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów w Szczecinie.
Prapremiera: 30 listopada 2024, godz. 17.00
Reżyseria: Katarzyna Hora
Tekst: Katarzyna Matwiejczuk
Scenografia: Adrianna Duda
Muzyka: Piotr Śnieguła
Reżyseria świateł: Piotr Nykowski
Ruch sceniczny: Szymon Michlewicz-Sowa
Opracowanie graficzne: Zuzanna Kowalska
Obsada:
Wypowiedzi twórców:
Katarzyna Hora – reżyseria
Realizacja spektaklu świąteczno-ekologicznego to oczywiście bardzo duże wyzwanie, ze względu na to nieoczywiste połączenie. Niemniej, wychodzę z założenia, że gdzie, jeśli nie w teatrze łączyć to, co wydaje się dalekie i eksplorować dzięki temu nowe światy. Bardzo zależało nam, aby formuła spektaklu odpowiadała treści, dlatego staramy się w jak największym stopniu korzystać z materiałów z recyklingu. Drogą konkursu wybraliśmy do współpracy scenografkę, która w założeniach scenograficznych zaproponowała takie właśnie rozwiązanie.
Katarzyna Matwiejczuk – autorka tekstu
Pisanie sztuki „Odzyskane święta” zapewniło mi wielką satysfakcję, bo to pierwsza stworzona przeze mnie opowieść wigilijna. Kiedy miałam 13 lat, z koleżankami i kolegami wystawiliśmy w szkole „Opowieść wigilijną” Charlesa Dickensa, mojego ukochanego pisarza. Myślę, że wartości przedstawione w historii Scrooge’a są ponadczasowe i te same wartości przyświecały mi podczas pisania. „Odzyskane święta” to bowiem nie tylko opowieść o ekologii – o niemarnowaniu rzeczy – ale przede wszystkim o niewyrzucaniu na śmietnik relacji. O tym, co ma prawdziwą wartość i jest skarbem, a niektórzy niestety wciąż uważają to za jednorazowy śmieć. Roboczy tytuł sztuki brzmiał: „Przyjaźń wielokrotnego użytku”, bo to historia niezwykłej przyjaźni, która jest silniejsza niż strach i mrok. W Noc Wigilijną mrok zderza się ze światłem, a ja wciąż chcę wierzyć, że światło, blask ożywczego, ciepłego ognia zawsze wygra.
Adrianna Duda – scenografia
Bardzo się cieszę, że mogę brać udział w tym projekcie, choć przygotowanie takiego ekologicznego spektaklu jest sporym wyzwaniem. Muszę mieć na uwadze praktyczne aspekty scenografii i dobierać rozwiązania, które będą trwałe oraz funkcjonalne.
Po doświadczeniach w pracy przy spektaklach studenckich z małymi lub zerowymi budżetami nie czuję, aby to było ograniczenie. Przez nietypowe zastosowanie materiałów są elementy, które wymagają sprawdzenia i eksperymentów jednak (mam nadzieję!) użycie odpadów stanie się walorem estetycznym spektaklu.
Moim założeniem jest zminimalizowanie kupna nowych produktów oraz nadanie drugiego życia odpadom.
Na tyle, na ile jest to możliwe, scenografia oraz kostiumy mają powstać z elementów z drugiej ręki, z wykorzystaniem zasobów magazynu teatru oraz tkanin i ścinków, które znajdują się w pracowni krawieckiej.
Niecodzienny był również sposób rekrutacji – poprzez aplikację Floede (Filip Sternal)
Mnie, jako osobie, która świeżo ukończyła studia, bardzo odpowiada taki sposób rekrutacji. Mniej doświadczone osoby dzięki temu mają szansę konkurować z profesjonalnymi twórcami.
Piotr Śnieguła – muzyka
Każdy spektakl jest wyzwaniem, ale widzę w tym jedynie potencjał na świetną przygodę oraz możliwość rozwoju. Bardzo się cieszę na współpracę, ponieważ chodziłem do Pleciugi, jako małe dziecko, a teraz jestem współtwórcą spektaklu. To ważne wydarzenie dla mnie.
Piotr Nykowski – reżyseria świateł
Po zapoznaniu się z egzemplarzem scenariusza do spektaklu „Odzyskane święta” w reżyserii Katarzyny Hory krążą mi w myślach pewne pomysły, barwy, półcienie oraz ogólny nastrój, niemniej dopiero podczas reżyserii, podczas pracy na scenie te pomysły albo się realizują, albo ewoluują, a często pojawiają się zupełnie nowe. Dla mnie to dynamika spektaklu, dramaturgia, muzyka oraz emocje, jakie temu towarzyszą w połączeniu ze światłem tworzą atmosferę, jakiej ten i inne spektakle potrzebują. Dopiero gdy spotkają się te energie można mówić o konkrecie. Światło musi być zarówno integralną częścią sztuki, jak również osobnym istnieniem. To trudne zadanie i na efekt końcowy pracują wszystkie media, osoby, nastroje. Bardzo cieszę się z zaproszenia do tej realizacji, zawsze chciałem zrobić w Pleciudze coś więcej niż zdjęcia. To między innymi tutaj, a w zasadzie w starej Pleciudze, wiele lat temu stawiałem swoje pierwsze kroki w realizacji oświetlenia scenicznego pracując podczas Kontrapunktowych wydarzeń oraz spektakli.
Szymon Michlewicz-Sowa
Przygotowania do spektaklu „Odzyskane święta” było dla mnie bardzo wdzięcznym i kojącym zadaniem. Pracując w teatrze najczęściej tworzę choreografie do spektakli. Stanowią one wtedy mocne akcenty w całości przedstawienia i są widoczne. W przypadku szczecińskiej produkcji poproszono mnie o stworzenie ruchu scenicznego, który, w moim mniemaniu, jest niewidzialną pracą, często trudną lub wręcz niemożliwą do wychwycenia przez widza. Wyzwanie w opracowaniu tych działań ruchowych polega na tym, aby jak najbardziej współgrały one z intencjami aktorów oraz założeniami reżyserskimi. Sprowadza się to do odnajdywania gestów, sposobów poruszania się postaci, precyzowania ścieżek, przejść aktorów w scenach, pracy z rekwizytem.
Filip Sternal – twórca aplikacji Floede
Każdy spektakl aspiruje do odkrywania nowych horyzontów lub poszerzania już istniejących. W ten sposób odczytuję intencje teatru oraz zespołu twórców, którzy podejmują się zadania zbudowania nowego, świątecznego świata, opierając się na tekście „Odzyskane święta” autorstwa: Katarzyny Matwiejczuk. Cel tego spektaklu jest wyjątkowy; jednym z głównych założeń jest zwrócenie uwagi na ekologię oraz na to, w jaki sposób przyczyniamy się do ochrony środowiska, skąd bierze się to, co nas otacza, oraz na czym polega odpowiedzialna polityka organizowania i przygotowywania świąt — bez zbędnego przepychu, z zachowaniem właściwej równowagi, aby nic się nie zmarnowało.
Unikatowym partnerem tego spektaklu jest dodatkowy współtwórca — EcoGenerator, który wnosi swoje bogate doświadczenie, dzieląc się wiedzą i know-how w zakresie segregacji odpadów oraz ochrony środowiska z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. My, jako Floede — nowa platforma cyfrowego naboru dla twórców — również mieliśmy okazję wnieść swój wkład; poprzez casting została zaproszona młoda scenografka. Tak jak spektakl łamiący ramy konwencjonalnego podejścia, udało nam się wprowadzić nowy talent poprzez otwarty i sprawiedliwy proces rekrutacyjny, bez konieczności posiadania dodatkowych kontaktów, jedynie dzięki talentowi zaprezentowanemu podczas pierwszych kwalifikacji pomysłów zgłoszonych za pośrednictwem platformy Floede. Dzięki swojej kreatywności Adrianna Duda została wybrana przez reżyserkę spektaklu, Katarzynę Horę.
Mam nadzieję, że jest to pierwsza z wielu okazji, które aplikacja będzie mogła zaoferować młodym twórcom, umożliwiając im zaistnienie na deskach dotychczas niedostępnych scen. Zapraszamy do dołączenia do platformy poprzez pobranie aplikacji i zarejestrowanie się; kolejne castingi są już w przygotowaniu.
Anna Folkman – rzeczniczka prasowa EcoGeneratora – Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Szczecinie
Spalarnia odpadów na teatralnej scenie? Tego jeszcze nie było! Na co dzień o odpadach, ich segregacji oraz właściwym i bezpiecznym dla środowiska zagospodarowaniu, opowiadamy podczas wizyt edukacyjnych i studyjnych w naszej instalacji. Goście odwiedzający EcoGenerator mogą też obejrzeć zakład, na własne oczy zobaczyć np. bunkier, do którego trafiają wszystkie odpady zmieszane szczecinian i nie tylko, czy wnętrze komory paleniskowej, gdzie odpady są spalane. Tłumaczymy, w jaki sposób produkujemy z nich energię, która np. oświetla ulice, napędza elektryczne autobusy czy zapewnia ciepło w naszych mieszkaniach. Możliwość przekazania tych treści jeszcze szerszemu gronu odbiorców na deskach teatru, jest dla nas zupełną nowością i dużym wyzwaniem. Bardzo cieszymy się, że zostaliśmy zaproszeni przez Pleciugę do tego wspólnego innowacyjnego projektu. Jesteśmy przekonani, że dzięki współpracy z doświadczoną instytucją kulturalną jaką jest Teatr Lalek Pleciuga, treści te zostaną zaprezentowane w nowatorskiej formie, na najwyższym poziomie artystycznym ku uciesze szczecińskiej widowni, która nie tylko doceni aspekt kulturalny, ale także edukacyjny całego przedsięwzięcia.
Tomasz Lewandowski – Dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Lalek Pleciuga
Mogłoby się wydawać, że teatr nie ma nic wspólnego ze spalarnią odpadów, a jednak łączy nas bardzo wiele – misja edukacyjna. Wspólnie chcemy w nieco inny sposób opowiedzieć o świętach, które kojarzą się z konsumpcjonizmem i nadmiarem – odwracamy to myślenie w kierunku ekologii, wykorzystywania surowców wtórnych i poszanowania przyrody. Dzięki współpracy dwóch podmiotów możemy też opowiedzieć o tym, co najważniejsze – o relacjach, o które warto dbać tak samo czule, jak o naszą planetę.
Projekt „Energia z serca” realizowany dzięki wsparciu EcoGeneratora to przykład odpowiedzialności społecznej prezesa Tomasza Lachowicza i znakomitej współpracy, jaką można nawiązać w Szczecinie, a która zaowocowała wartościowym spektaklem. Napawa mnie to wielką dumą. Nieustannie doceniam to, że sztuka może być nośnikiem tak ważnych idei.
/materiał prasowy Teatr Lalek Pleciuga/
fot. Piotr Nykowski