Polecamy

DUTEK – Dziecięcy Uniwersytet Technologiczny! DUTEK – TU JEST MAGIA!

    DUTEK – TU JEST MAGIA!

    Magia nauki, magia wiedzy, magia odkrywania, magia tworzenia, magia doświadczeń, a także magia uczelni i ludzi wokół niej zebranych.

    O DUTKU

    Historia Dziecięcego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie „DUTEK” sięga 2009 roku, kiedy Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, podjął inicjatywę utworzenia programu wspomagającego edukację dzieci szkół podstawowych. W roku 2010 DUTEK otrzymał status Ministerstwa Edukacji Narodowej: „Miejsca Odkrywania Talentów”. Od 2018 roku, do kwietnia 2019 roku projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Edukacja i Wiedza. Ostatnia edycja odbyła się w roku akademickim 2021/2022. Za organizację DUTKA odpowiadał Dział Promocji ZUT, we współpracy z wydziałami i jednostkami ogólnouczelnianymi ZUT w Szczecinie.

    Uczelnia postanowiła reaktywować ten program. DUTEK ma rozbudzać pasje, wprowadzać dzieci w świat nauki, otwierając im oczy na magię drzemiącą w otaczających nas na co dzień zjawiskach przyrodniczych i fizycznych.

    Udział w zajęciach DUTK-a jest odpłatny i wynosi 600 zł za 13 zajęć. Z wpłat zostaną pokryte koszty realizacji zajęć takie jak między innymi urządzenia, materiały i odczynniki.

    O ZAJĘCIACH

    W DUTK-u mogą brać udział uczniowie szkół podstawowych, którzy będą w klasach od drugiej do ósmej w roku szkolnym 2024/2025. Zaplanowaliśmy 26 grup po 15 osób w kategoriach wiekowych 2-3 klasa (10 grup), 4 klasa (10 grup), 5-6 klasa (4 grupy) i klasa 7-8 (2 grupy).

    Zajęcia mają charakter warsztatowy lub pokazowy. Najczęściej będą trwały 45 minut, ale niektóre z nich 50, 60 minut. Będą one realizowane na 11 wydziałach i w 2 jednostkach ogólnouczelnianych ZUT, znajdujących się w różnych lokalizacjach Szczecina.

    Przygotowaliśmy dla studentów 13 atrakcyjnych tematów powiązanych z dyscyplinami naukowymi na ZUT, ale nie tylko. Zajęcia będą odbywały się w soboty według harmonogramu zajęć, który opublikujemy w ostatnim tygodniu lutego na stronie internetowej.

    Wszelkie szczegółowe informacje znajdziecie Państwo w regulaminie, z którym należy się zapoznać. (www.dutek.pl/dokumenty)

    Za jakoś prowadzenia zajęć odpowiadają nauczyciele akademiccy i studenci ZUT. Do tej pory w ramach DUTKA wzięło udział około pięć tysięcy uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjów ze Szczecina i województwa zachodniopomorskiego.

    Rok akademicki rozpoczniemy w sobotę 22 lutego 2025 r. UROCZYSTĄ INAUGURACJĄ ROKU AKADEMICKIEGO, na którym Rektor ZUT i Prorektor ds. studenckich wręczą studentom indexy. Zajęcia zaś rozpoczną się 1 marca wraz z rozpoczęciem semestru letniego naszych dorosłych studentów ZUT.

    Na jakie pytania wraz z dziećmi i młodzieżą będziemy szukać odpowiedzi na zajęciach?

    – Samochody „jeżdżące na glonach”! Czy to przyszłość? Czy glony świecą? Jak rosną? Czy mamy z nich pożytek?

    – Jak wybucha bomba azotowa? Jak powstają azotowe wulkany?

    – Cuda z butelki PET! Drugie życie plastiku! Polubimy recykling i będziemy EKO!

    – Magiczne zamki z piasku! Jakie są zasady solidnej budowli? Jakie są rodzaje piasku?

    – Moc światła, które przenosi informacje! Czy światło może się załamać tak jak człowiek?

    – Co to jest chemiczny wulkan, jak wygląda ogródek chemiczny, samozapłon, szalona piana, chemiczna lokomotywa, mrożone balony, czy też chemiczna „kuchnia molekularna!

    – Kto projektuje miasta? Jak stworzyć miasto marzeń przyjazne ludziom! Czy to trudne?

    – Magiczny wektor wprowadza w świat projektowania 2D! Czy potrzebujesz przeskoczyć w 3 wymiar?

    – Życie Twojego psa może być w Twoich rękach! Nauczymy się ratować im życie.

    – Magia pieniądza? Jak smakuje pieniądz, czym płacimy w Polsce, Europie i na świecie. Jak rozpoznać fałszywe pieniądze i dokumenty, Ile waży 100.000 zł? Skąd się biorą pieniądze w bankomacie? Jak uniknąć zagrożeń podczas korzystania z kart płatniczych?

    – Główka pracuje mózg się kreuje, jak odblokować mózg! Jak odkryć swój talent?

    – Jak to jest doświadczyć odczuć innych ludzi? Poczujesz, zobaczysz… TU JEST MAGIA!

    Szczegółowe opisy zajęć znajdziecie Państwo tutaj: dutek.pl

    Zapraszamy serdecznie do udziału.

    REKRUTACJA

    Studia na DUTKU są odpłatne. Koszt studiów wynosi 600 zł za jednego uczestnika za cały rok akademicki trwający od 1 marca do 14 czerwca 2025 r. Opłata 600 zł płatna jest w nieprzekraczalnym terminie do 19 lutego 2025 r. na konto ZUT: 16109028060000000160954907 tytułem: „DUTEK imię i nazwisko dziecka” .

    Rejestracja rozpoczyna się 27 stycznia 2025 r. (poniedziałek) o godz.: 9:00 w formie elektronicznej, przez stronę www.dutek.pl

    Istnieje możliwość wcześniejszego wypełnienia formularza rejestracyjnego na stronie www.dutek.pl jednak rekrutacja (uzupełnienie danych: imię nazwisko dziecka, adres zamieszkania, imię i nazwisko opiekunów oraz telefon kontaktowy do opiekunów) będzie możliwa dopiero po otwarciu systemu rekrutacyjnego od dnia 27.01.2025 r. od godziny 9.00.

    TEMATY DUTKA

    1. JAZDA NA GLONACH, czyli o zielonych minifabrykach biopaliwa! (45 min)

    Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa

    Prowadzący: dr hab. MAŁGORZATA HAWROT-PAW, prof. ZUT

    Na zajęciach dzieci poznają jednokomórkowe glony – organizmy, które potrzebują do życia światła słonecznego, wody, dwutlenku węgla oraz soli mineralnych. Zobaczą, jak hodujemy je w bioreaktorach. Czy wiecie, że w sprzyjających warunkach potrafią się błyskawicznie namnażać, wytwarzając olbrzymią ilość biomasy? Najważniejszym składnikiem tej glonowej biomasy są tłuszcze, które gromadzą się w komórkach, skąd próbują je wydobyć badacze, aby przerobić na biopaliwo. Kiedy będziemy jeździć na glonach? Kto wie może już niedługo.

    PS Może uda nam się zobaczyć, jak glony świecą w ciemnościach 😊

    2. Zabawy z ciekłym azotem (45 min)

    Wydział Techniki Morskiej i Transportu

    Prowadzący: dr inż. Wojciech Tuchowski

    W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się co to jest ciekły azot, jakie ma właściwości i zastosowanie. Będą mieli okazję (w asyście prowadzącego) samodzielnie wykonać eksperymenty z użyciem ciekłego azotu. Tematyka pokazów obejmować będzie m.in.: wpływ niskich temperatur na właściwości materiałów rozciągliwych; zamrażanie różnych przedmiotów za pomocą ciekłego azotu; skraplanie powietrza za pomocą ciekłego azotu; wybuch „bomby azotowej”; reakcje ciekłego azotu z wrzącą woda – azotowy wulkan.

    Będzie zmiana tematu na wydziale i prowadzącego

    3. Świat tworzyw polimerowych – drugie życie butelki (45 min)

    Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki

    Prowadzący: dr hab. inż. Sandra Paszkiewicz, prof. ZUT

    Tworzywa sztuczne to materiały obecne wokół nas niemal wszędzie. Zastępują one skutecznie drewno, metal i szkło, np. do otrzymania butelek, opakowań po serku na śniadanie, czy ubrań na zimę. Często, kiedy przestajemy z nich korzystać, wyrzucamy je do śmieci, a niestety większość trafia na wysypiska odpadów i tam może zalegać nawet setki lat. Ale może można temu jakoś zapobiegać? Oczywiście, że tak!! Na zajęciach poznamy sposób wykorzystywania takich już raz użytych materiałów. Jest to właśnie Recykling. Dzięki recyklingowi mniej zaśmiecamy środowisko. Na warsztatach uczestnicy dowiedzą się jakie są sposoby segregowania odpadów, po co to się robi i, przede wszystkim, dlaczego warto segregować śmieci. Uczestnicy wykorzystując różne już raz użyte tworzywa, np. butelki, nakrętki, postarają się im dać „drugie życie”, tworząc z nich fantazyjne kształty, zabawki i wiele innych…na co tylko wyobraźnia pozwoli.

    4. Budujemy zamki z piasku! (60 min)

    Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

    Prowadzący: dr inż. Magdalena Olszewska

    Czy Twoje dziecko uwielbia tworzyć i odkrywać tajemnice natury? Na Naszych niezwykłych zajęciach „Jak zbudować zamek z piasku?” rozwinie swoją kreatywność, zdobędzie nową wiedzę i będzie się wspaniale bawić! Podczas 60 minut dzieci odkryją tajemnice różnych rodzajów piasku i profesjonalne ich nazewnictwo. Dowiedzą się, jakie właściwości mają różne rodzaje piasku i jakie znaczenie mają one przy budowie zamków z piasku oraz faktycznych budowli ziemnych.

    Przez zabawę odkryją, jak usztywnić sypki piasek, aby stał się twardy i trwały; jakie są podstawowe prawa fizyki związane z budową, które już znają ze szkoły, i jak można je wykorzystać w praktyce. Wykładowca poprowadzi zajęcia w sposób dostosowany do wieku uczestników. Dla klas 1-3 i 4-6 lekka forma zabawy połączona z nauką, a dla starszych klas 7-8 uwzględniona zostanie już podstawowa wiedza z fizyki, aby dzieci mogły zobaczyć, jak nauka przenosi się w życie codzienne i jak jest związana z rzeczywistością. W praktyce dzieci będą budować własne zamki z piasku, a na koniec przystąpią do próby wytrzymałościowej, aby sprawdzić, czy ich budowla ziemna wytrzyma wszelkie wyzwania!

    5. Jak uratować psa? Czyli nauka techniki reanimacji psów. (60 min)

    Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt

    Prowadzący: dr hab. inż. Adam Lepczyński, prof. ZUT

    Co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym. Najczęściej ludziom towarzyszą psy. Pies to więcej niż kumpel czy nawet przyjaciel – to członek rodziny. Czy potrafimy im pomóc w przypadku utraty przytomności? Podczas zajęć uczestnicy nauczą się udzielania pierwszej pomocy psom. Jak? Z użyciem specjalistycznego fantomu do symulacji resuscytacji (trudne słowo) krążeniowo-oddechowej u psa. Czy warto? Oczywiście, być może dzięki tej wiedzy zostanie uratowane życie najlepszego Przyjaciela.

    6. Czy wesz jak to jest? (60 min)

    Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością ZUT/Symulatorium Dostępności

    Prowadzące: mgr Anna Zawadzka-Wdowiak/ dr inż. Dominika Plust

    Wszyscy jesteśmy wyjątkowi! Każdy z nas ma własną, odrębną perspektywę i doświadczenia. Czasami możemy napotkać wyzwania, ponieważ działamy lub postrzegamy świat inaczej, tymczasowo lub na stałe. Inaczej widzimy, słyszymy, poruszamy się. Uczestnicy poczują, jak porusza się osoba na wózku, jak „widzi” świat osoba niewidoma lub widząca świat inaczej, poczują co czuje osoba niedosłysząca, albo jak to jest być osobą starszą. Te spostrzeżenia mogą głęboko ukształtować naszą empatię, współczucie i zrozumienie ludzkiej natury. Akceptacja naszych różnic jest nie tylko szlachetnym dążeniem, ale także niezbędnym krokiem w kierunku stworzenia bardziej integracyjnego i harmonijnego społeczeństwa. Zajęcia realizujemy w Symulatorium Dostępności – wyjątkowym miejscu, gdzie uczestnicy doświadczając tego, co niektóre osoby mają na co dzień, lepiej zrozumieją, jak można im pomóc. Podczas części zajęć będziemy korzystać z wirtualnej rzeczywistości -VR.

    7. Główka pracuje mózg się kreuje! (45 min)

    Akademickie Biuro Karier

    Prowadząca: mgr Katarzyna Kulpa-Jacewicz -doradca zawodowy ZUT

    Drogi rodzicu, kreatywność odgrywa bardzo ważną rolę w życiu Twojego dziecka, wpływając na jego umiejętności poznawcze, emocjonalne i społeczne. Zajęcia z twórczego oraz kreatywnego myślenia, mają za zadanie nauczyć Twoje dziecko pewnych umiejętności, które będą służyć mu przez całe życie. Twórcze myślenie to szukanie nieszablonowych rozwiązań, świeżych i wartościowych. Razem stworzymy nowy klimat dla twórczości i odkryjemy talenty Twojego dziecka, pobudzimy jego potencjał twórczy. Zajęcia będą prowadzone w sposób warsztatowy, poznamy szereg ćwiczeń i zabaw, które pobudzą wasze dziecko do twórczego i kreatywnego myślenia, pokonując przy tym szereg barier. Na warsztatach będziemy tworzyć niesamowite prace oraz rozwiązywać nietypowe zagadki twórcze. W obecnym czasie potrzebę rozwijania kreatywności podkreślają wszystkie instytucje, które badają kompetencje przyszłości. Twórczego myślenia można się nauczyć, choć w programach szkolnych często brakuje na to czasu. Wiedza przekazana w atrakcyjny sposób pokaże dziecku, że warto się uczyć nowych rzeczy, które zaowocują na pewno w przyszłości i pomogą w dalszej drodze edukacyjnej.

    Jakie umiejętności zdobędzie Twoje dziecko w czasie warsztatów? Nauczy się logicznego, przestrzennego, kreatywnego myślenia; rozwinie seniorkę i motorykę; będzie twórczo i nieschematycznie myśleć; będzie budować indywidualizm; zwiększy potencjał intelektualny; nauczy się zdrowej rywalizacji, przyjmowania niepowodzeń, pracy w grupie; pomoże zainteresować nauką; rozwinie pasję i ciekawość świata, chęć odkrywania.

    8. Fotonika dla małych i dużych (45 min)

    Wydział Elektryczny

    Prowadzący: dr inż. Grzegorz Żegliński, prof. ZUT mgr inż. Andrzej Niesterowicz

    W formie zabawy dzieci poznają podstawy fotoniki – to nauka o wykorzystaniu światła. Dowiedzą się, jak światłem wysłać informacje. Jak zachowuje się wiązka światła, kiedy użyjemy pryzmatów i soczewek? Czy światło może się załamać jak każdy człowiek albo rozszczepić? Jak działa soczewka wklęsła i wypukła? Poznają działanie światłowodów, oka ludzkiego, kalejdoskopu optycznego, kompasu optycznego. Na zajęciach zobaczą także tęczę i wcale nie musi padać wcześniej deszcz.

    9. Nasze małe miasto (45 min)

    Wydział Architektury

    Prowadzący: Mateusz Freidenebrg – student ZUT kierunku Architektura – absolwent DUTKA

    Zapraszamy uczestników do stworzenia własnego małego miejsca w świecie. Razem wykreujemy miasto naszych potrzeb, utworzymy przyjazne dla nas miejsca oraz omówimy to, co jest dla nas jako użytkowników najpotrzebniejsze. Na zajęciach omówimy różne typy budynków jakie tworzą siatkę miasta na bazie prostych modeli budynków stworzonych podczas warsztatów. Następnie zaprojektujemy dzielnice z gotowych modeli, tak by spełniały nasze potrzeby – tak zwane miasta 15 minutowe, w tym omówimy zaprojektowanie najważniejszego elementu w danej dzielnicy dla każdej z grup (może to być boisko, plac zabaw, park itp.). Na koniec połączymy nasze dzielnice tworząc całe miasto.

    10. Magiczne laboratorium chemiczne (45 minut)

    Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej

    Prowadząca: dr hab. inż. Karolina Kiełbasa, prof. ZUT

    Lubisz eksperymenty i chcesz poczuć się jak prawdziwy odkrywca? Zapraszamy na super warsztaty chemiczne! Bez nudnej teorii – tylko wspaniałe pokazy, które Cię zaskoczą. Odkryjemy sekrety chemii w niezwykły sposób! Widowiskowe eksperymenty w niebanalny sposób przedstawią piękno chemii i na pewno zaszczepią w Tobie Młodego Chemika. Niektóre z propozycji to: chemiczny wulkan, ogródek chemiczny, samozapłon, szalona piana, chemiczna lokomotywa, mrożone balony, chemiczna „kuchnia molekularna” i wiele innych ciekawostek.

    11. Magiczny wektor, czyli podróż do cyfrowego świata grafiki wektorowej (60 min)

    Wydział Informatyki

    Prowadząca: mgr inż. Ewa Lisaj

    Magiczny wektor, to zajęcia, podczas których uczestnicy przeniosą się w cyfrowy świat grafiki wektorowej. Poznają od podstaw zasady tworzenia elementów graficznych, wykreują skomplikowane obiekty zaczynając od najprostszych kształtów i figur geometrycznych. Podejmą próbę ujarzmienia fontów „łamiąc” zasady typografii, poznają kreatywne i artystyczne oblicze informatyki tworząc kolaże i obrazy przy użyciu programów do grafiki wektorowej. Ostatecznie decyzja pozostanie w rękach uczestników czy wystarczy im przestrzeni 2D…czy ruszymy w trzeci wymiar!!! Zapraszam serdecznie do magicznego świata, gdzie najlepszą drogę wyznacza wektor na końcu osi układu współrzędnych!

    12. Magia pieniądza! (45 min)

    Wydział Ekonomiczny

    Prowadzący: dr Dawid Dawidowicz
    Na zajęciach uczestnicy dowiedzą się co to jest system monetarny. Poznają banknoty z różnych krajów. Dowiedzą się jakimi pieniędzmi można płacić w Europie, a jakimi poza nią. Sprawdzą empirycznie, jakie systemy zabezpieczeń przed fałszowaniem mają pieniądze. Zobaczą i praktycznie użyją testerów banknotów i dokumentów. Będą mogli też po prostu zjeść 200 lub 500 Euro i zobaczyć, jak smakuje pieniądz. Będą też mogli poczuć w dłoniach, ile waży 100 000 złotych. Starsza młodzież dowie się czym jest płynność pieniądza? Skąd się biorą pieniądze w bankomacie? Jak uniknąć zagrożeń związanych z korzystaniem z kart płatniczych i bankomatów.

    13. Słodkie i nieszkodliwe – czy to jest możliwe? (60 min)

    Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa

    Prowadząca: dr inż. Katarzyna Felisiak
    Niemal wszyscy lubią słodycze – i dzieci, i dorośli. Podstawowym składnikiem słodyczy jest cukier. Niestety, nadmiar cukru wpływa źle na zdrowie, powoduje wzrost masy i prowadzi do wielu chorób. Czy można cieszyć się słodkościami, nie szkodząc zdrowiu? Czy są słodycze lepsze i gorsze dla zdrowia? Czy można samodzielnie zrobić pyszności, nawet jeśli się jeszcze nie umie gotować? Na te i wiele innych pytań nasi młodzi studenci znajdą odpowiedzi na warsztatach, gdzie przygotują i skosztują niezwykłych słodyczy.

     

     

Newsletter

Dodaj wydarzenie

Wydarzenia